Umiejętności interpersonalne projektanta graficznego

Zrozumienie zasad, jakie funkcjonują w pracy projektanta graficznego pracującego dla dużych instytucji zajęło mi sporo czasu. Jest to praca wymagająca posiadania pewnych szczególnych umiejętności, przede wszystkim interpersonalnych.

Praca z ludźmi

Projektowanie graficzne przynajmniej teoretycznie nie wymaga zbyt częstego kontaktu z ludźmi. Projektanci często pracują w domu, a nawet jeśli robią to w biurze, to zwykle pracują samodzielnie. Jak się jednak okazuje, projektowanie graficzne dla firm wymaga kontaktów z ludźmi. Mało tego, przekonałam się, że umiejętność dogadywania się z ludźmi, pójścia na kompromis, czy też negocjacji to najważniejsze cechy dobrego projektanta graficznego.

Przede wszystkim rzecz w tym, że zlecenia zawsze wykonuje się dla innych ludzi. Trzeba więc potrafić dogadać się z nimi chociażby odnośnie stawki za pracę. Oczywiście, początkujący grafik nie może liczyć na takie same zarobki jak doświadczony grafik, pracujący w zawodzie od wielu lat. Każdy powinien sobie zdawać z tego sprawę podczas wyceny swojej pracy. Niejednokrotnie zdarzało mi się na początku mojej przygody z projektowaniem graficznym dla firm poczuć zawód ze względu na niskie stawki, jakie były mi oferowane. Z czasem jednak zrozumiałem, że na początku nie będę zarabiał wielkich pieniędzy. Ponadto, nauczyłem się negocjować ceny, co w tym zawodzie jest nieocenioną umiejętnością. Nie należy bowiem cenić swojej pracy zbyt wysoko, jednak również nie warto pracować za półdarmo. Na przykład cena ulotki u mnie z gotowym projektem i drukiem 50 sztuk to 80 złotych. Po wielu odbytych negocjacjach nauczyłam się znajdować złoty środek.