Praca grafika reklamowego

Zajmując się grafiką w swojej karierze wykonywałam wiele zleceń. Zlecenia te różniły się tematyką, wymaganym poziomem wykonania oraz techniką jaką należało je wykonać. Generalnie jako grafik mogę powiedzieć, że zlecenia jakie się najczęściej pojawiają na rynku reklamowym można podzielić na kilka głównych kategorii:

  • loga oraz elementy identyfikacji wizualnej;
  • szata graficzna stron internetowych;
  • projekty ulotek;
  • projekty wizytówek;
  • banery reklamowe do druku (wielkoformatowe oraz małoformatowe);

Każdy grafik, który chciał by działać w reklamie powinien zapoznać się z tematyką takich zleceń, na co zwraca uwagę klient oraz jak je poprawnie wykonać. Ważne jest również to abyśmy wiedzieli kiedy możemy od umowy odstąpić. Zdarza się bowiem tak, że chociaż staramy się wypełnić zlecenie i przesyłamy klientowi kolejne propozycje, klient je odrzuca. Powinniśmy mieć zawartą w umowie klauzulę na takie informacje, aby klient nie był w stanie nas wykorzystać.

Z własnego doświadczenia wiem, jak trudne są początki pracy grafika na własny rachunek. Kiedy zaczynałam miałam problemy z realizacją niektórych zleceń.

Chociaż stoi to w opozycji dla ludzi, którzy chcą założyć własną działalność, to dobrze jest zatrudnić się w firmie reklamowej. Przede wszystkim będziemy mieli styczność z wieloma różnymi zleceniami oraz będziemy uczestniczyć w ich realizacji (głownie loga, banery reklamowe do druku, wizytówki). Dzięki temu wiele się nauczymy od bardziej doświadczonych osób. W między czasie możemy pracować jako freelancerzy, a kiedy będziemy pewni swoich umiejętności możemy założyć własną działalność.